LEGETØJETS HISTORIE

Historien om Legetøj

 

Et stykke legetøj er faktisk bare hvad som helst, der kan bruges til leg. At lege med legetøj er en fornøjelig måde at træne og udvikle børnene. Forskellige materialer bruges til at lave legetøj, der er fornøjeligt for både unge og gamle. Mange emner er designet til at fungere som legetøj, men varer, der fremstilles til andre formål, kan også anvendes. For eksempel kan et lille barn tage en ske og “flyve” det gennem luften som var den en flyvemaskine. En anden form for legetøj er interaktiv digital underholdning og noget legetøj produceres primært som samleobjekter, der er beregnet til kun at vise frem.

Oprindelsen af ​​legetøj er historisk. Dukker, figurer af dyr og soldater, samt små kopier af de voksnes værktøjer, er fundet i arkæologiske udgravninger. Oprindelsen af ​​ordet “legetøj” er ukendt, men det menes, at det først blev anvendt i det 14. århundrede.

Legetøj og leg i almindelighed, er vigtigt, når det kommer til at vokse op og lære om verden omkring os. De unge bruger legetøj og spil for at opdage deres identitet, hjælpe deres krop med at vokse sig stærk, lære årsag og virkning, udforske relationer, og praktiske færdigheder, de får brug for som voksne.

Voksne bruger legetøj og spil til at danne og styrke de sociale bånd, undervise, huske og styrke erfaringerne fra deres ungdom, opdage deres identitet, udøve deres sanser og udforske relationer, praktiske færdigheder, og dekorere deres hjem.

De fleste børn blev bedt om at lege med, hvad de kunne finde, såsom kogler og sten, men legetøj og spil er blevet gravet frem under opdagelser af gamle civilisationer. De er blevet skrevet om i noget af vores ældste litteratur. Legetøj udgravet fra Induskulturen (3000-1500 f.v.t.) omfatter mindre vogne, fløjter formet som fugle og legetøjs aber, der kunne glide ned ad en streng.

Det tidligste legetøj var lavet af materialer, der findes i naturen, såsom sten, pinde, og ler. For tusinder af år siden, legede egyptiske børn med dukker, der havde parykker og bevægelige lemmer, som blev lavet af sten, keramik og træ. I det antikke Grækenland og gamle Rom, legede børn med dukker lavet af voks eller terrakotta, pinde, buer og pile. Når græske børn, især piger, blev ældre var det almindeligt for dem at ofre legetøj fra deres barndom til guderne. På tærsklen til deres bryllup, ville unge piger på omkring fjorten år tilbyde deres dukker til guderne i et tempel som et overgangsritual ind i voksenalderen.

Som teknologien og civilisationen skred frem ændrede legetøj sig også. Moderne legetøj er ofte lavet af plastik, stof, og syntetiske materialer, der ofte drives af batterier. I gamle dage blev legetøj ofte lavet af forældrene og familie til de børn, der brugte dem, eller af børnene selv. Moderne legetøj, derimod, er ofte masseproducerede og sælges i hele verden.

Denne ændring i karakteren af ​​legetøj er eksemplificeret ved de ændringer, der har fundet sted i et af ​​de ældste og mest universelle stykker legetøj, der har eksisteret; dukker. De tidligste og mest primitive dukker var simple træ udskæringer og bundter af græs. Egyptiske dukker var avanceret konstrueret således at deres lemmer kunne bevæges realistisk. Ved begyndelsen af ​​det 20. århundrede var der dukker, der kunne sige “mama”.  I dag er der små robot dukker, der kan genkende og identificere objekter, deres ejers stemme og vælge blandt hundredvis af forprogrammerede sætninger til at besvare med. De materialer, legetøj er lavet af har ændret sig, hvad legetøj kan gøre er ændret, men det faktum, at børn leger med legetøj har ikke ændret sig.

Legetøj tjener flere formål for både mennesker og dyr. Legetøj giver underholdning og samtidig opfylder det en pædagogisk rolle. Legetøj kan forbedre og stimulere kreativitet. Legetøj styrker udviklingen af ​​fysiske og mentale færdigheder, som er nødvendige senere i livet.

Noget af det simpleste legetøj, et sæt enkle træklodser er også et af ​​de bedste stykker legetøj til at udvikle sanser. Andrew Witkin, direktør for marketing for Mega Brands fortalte Investors Business Daily, at “De hjælper med at udvikle hånd-øje koordination, matematik og naturvidenskabelige kompetencer og også med at lade børnene være kreative.” Andet legetøj som glaskugler og bolde tjener lignende funktioner i barnets udvikling, hvilket giver børn øvelse i at bruge deres sanser og lære om rumlige forhold, årsag og virkning, og en lang række andre kompetencer såvel som dem nævnt af Mr. Witkin.

Legetøj til spædbørn gør ofte brug af karakteristiske lyde, lyse farver og unikke teksturer. Gennem leg med legetøj kan spædbørn begynde at genkende former og farver. Gentagelse styrker hukommelsen. Modellervoks og andre ”lav selv” materialer tillader barnet at lave legetøj fra deres fri fantasi.

Pædagogisk legetøj til børn i skolealderen indeholder ofte en form for puslespil, der styrker problemløsningsteknik eller matematisk forståelse. Ofte er legetøj, der er designet til ældre målgrupper, såsom teenagere eller voksne blot en mere avanceret udgave, der demonstrerer langt mere avancerede koncepter.

Noget legetøj, såsom Barbiedukker og legetøjssoldater, der ofte opfattes som værende mere acceptabelt for det ene køn end det andet, er blevet undersøgt af forskere og de kom frem til at “børn så tidligt som 18 måneders alderen viste tegn på kønsbestemt legetøjsvalg”. Når øjenbevægelser spores i spædbørn vil især piger vise en visuel præference for en dukke inde i en legetøjslastbil frem for selve lastbilen. Det modsatte er tilfældet for drenge i samme aldersgruppe. Dette viser, at selv før enhver selvstændig bevidsthed om kønsidentitet er opstået, vil nogle børn allerede fortrække kønsbestemt legetøj. Disse klare forskelle i legetøjsvalg er veletableret når barnet er omkring tre år. Legetøjsproducenterne ændrer og tilpasser deres legetøj til at opfylde de skiftende krav fra børn for derved at få en større andel af den betydelige markedsposition. I de senere år er meget legetøj blevet mere kompliceret med blinkende lys og lyde i et forsøg på at appellere til børn, der bruger meget tid med fjernsynet og internettet. Ifølge Mattels formand, Neil Friedman, “Er innovation nøglen i legetøjsbranchen og for at lykkes må man skabe et “wow” øjeblik for børn ved at designe legetøj, der omfatter nye teknologier og med noget spændende indhold.” I et forsøg på at reducere omkostningerne har mange masse-producenter af legetøj deres fabrikker i områder, hvor lønningerne er lavere. 75 % af alt legetøj, der sælges i USA, for eksempel, er fremstillet i Kina. Mange af de gamle legetøjsproducenter har mistet omsætning til computerspilsproducenterne i årevis. På grund af dette, er nogle legetøjsproducenter kommet på banen med elektroniske spil og derved styrket deres brand ved at indføre interaktive udvidelser til deres nuværende legetøj.

Den græske filosof Platon skrev, at en kommende arkitekt bør øve sig på at bygge huse som barn ved at bygge konstruktioner ud af en samling af separate stykker, der kan sættes sammen til at skabe forskellige modeller. I dag er der mange populære samlesætsmodeller, hvor man kan konstruere alt lige fra biler, rumskibe, fly og huse. Det ældste og måske mest almindelige konstruktionslegetøj er et sæt enkle træklodser, som ofte er malet i lyse farver og gives til babyer og småbørn. Byggesæt, såsom Lego, er designet til lidt større børn og de har været ret populære i det sidste århundrede. Byggesæt appellerer til børn (og voksne), der kan lide at arbejde med deres hænder og skabe noget.
En dukke er en model af et menneske (som regel en baby), en menneskelignende skabning eller et dyr. Moderne dukker er ofte lavet af stof eller plastik. Andre materialer, der er, eller der har været anvendt til fremstilling af dukker omfatter knogler, sten, træ, porcelæn, celluloid, voks og endda æbler. Ofte ville folk lave dukker ud af hvad materialer der var til rådighed for dem. Mange dukker var tiltænkt som dekorationer, souvenirs eller samleobjekter for større børn og voksne. I dag er de fleste dukker fremstillet som legetøj til børn, som regel piger, til at lege med. Dukker er blevet fundet i ægyptiske grave som går til så tidligt som 2000 f.Kr. Dukker er normalt miniaturer, men babydukker kan være af naturlig størrelse og vægt. En dukke eller tøjbamse af blødt materiale bruges af børn verden over som tro følgesvend og sove bamse.

Der skelnes ofte mellem dukker og action figurer, der generelt er af plastik eller metal konstruktion og ofte er det merchandising fra tv-shows eller film. Moderne action figurer, såsom Action Man, er ofte markedsføres til drengene, mens dukker ofte bliver markedsført til piger.

Tin soldater er en forløber for moderne action figurer og har været et populært legetøj i århundreder. Der kunne børn efterligne de store slag fra krigene der fyldte meget hos folk. De kunne ofte leges sammen med små legetøjs modeller af militært udstyr, et slot eller fort. Miniature dyrefigurer er også udbredt og har været et populært legetøj i mange år. Børn har leget med miniatureudgaver af køretøjer siden oldtiden. Tohjulede vogne fra det antikke Grækenland er blevet udgravet.

Det ældste kendte mekaniske puslespil kommer fra Grækenland, og dukkede op i det 3. århundrede f.Kr.. Spillet består af et kvadrat opdelt i 14 dele, og målet var at skabe forskellige former fra disse stykker. “Puzzle-låse” blev fremstillet så tidligt som det 17. århundrede e.Kr.. Der findes en omtale fra Japan af et spil kaldet “Sei Shona-gon Chie No-Ita” fundet i en bog fra 1742.

Omkring år 1800 blev Tangram puslespillet fra Kina populær, og 20 år senere havde det spredt sig gennem Europa og Amerika. Virksomheden Richter fra Rudolstadt begyndte at producere store mængder af Tangram-lignende puslespil af forskellige former, de såkaldte “Anker-puslespil”.

Puslespil var stærkt på mode i slutningen af ​​det 19. århundrede og i begyndelsen af ​​det 20. århundrede. De første patenter på puslespil blev registreret på dette tidspunkt. I 1893 skrev Professor Hoffman en bog kaldet “Puslespil Gamle og Det Nye”. Den indeholdt blandt andet, mere end 40 beskrivelser af puslespil med hemmelige åbnings mekanismer. Denne bog voksede til et opslagsværk for puslespil og moderne kopier eksisterer for de interesserede.

Rigtig meget legetøj er en del af aktiv leg. Disse omfatter traditionelt legetøj såsom bøjler, toppe, hoppereb og bolde, samt mere moderne legetøj som frisbee og hula hop ringe.
Lege med den slags legetøj tillader børn at udøve, opbygge stærke knogler og muskler og medvirken i fysisk form. Kaste og fange bolde og frisbees kan forbedre hånd-øje koordination.

Noget legetøj, såsom Barbiedukker, tiltrækker store mængder af entusiaster og ender i sidste ende med at blive samleobjekter. Mange succesfulde film, tv-programmer, bøger og sportshold har officielt merchandise, som ofte omfatter relateret legetøj. Et bemærkelsesværdigt eksempel er Star Wars.

Salgsfremmende legetøj kan falde ind under nogen af ​​de andre legetøjs kategorier, for eksempel kan de være dukker eller action figurer baseret på film eller professionelle atleter, eller de kan være bolde, yo-yos og madkasser med logoer på dem. Nogle gange er de givet væk gratis som en form for reklame. Mange fødevareproducenter kører kampagner, hvor et stykke legetøj er inkluderet med det vigtigste produkt som en præmie. Legetøj er også brugt som præmier, hvor forbrugerne indløser beviser for køb fra et produkt og betaler forsendelse og håndteringsgebyrer for at få legetøjet. Nogle mennesker går meget langt for at indsamle den slags salgsfremmende legetøj.

Nogle nye typer for legetøj er skabt af utilsigtet innovation. For eksempel, efter at forsøge at skabe en erstatning for syntetisk gummi kom Earl Warrick uforvarende til at opfinde “Nutty  Putty” under Anden Verdenskrig. Senere erkendte Peter Hodgson potentialet som et legetøjsprodukt og markedsførte det som ”Silly Putty”. Tilsvarende blev Play-Doh opfundet da man prøvede at fremstille et produkt til at rense tapet.  I 1943 eksperimenterede Richard James med fjedre som en del af sin militære forskning, da han så en af dem falde til gulvet, blev han fascineret af den måde, det floppede rundt på gulvet. Han brugte to år på at finjustere designet til at finde den bedste sporvidde af stål og bredbånd; resultatet var ”Slinky”, der blev en stor sællert i butikker over hele USA.

For legetøjs sikkerhed, har hvert land sine egne regler. Men efter globaliseringen og åbningen af ​​markederne, prøvede de fleste af dem at harmonisere deres regler. Den mest aktuelle handling for børn var at de puttede legetøj i munden  og  det var derfor af allerstørste betydning, at der kom strenge krav for regulering af de kemikalier, der blev brugt til fremstilling af legetøj.

Det er ikke usædvanligt, at nogle dyr leger med legetøj. Et eksempel på dette er unge chimpanser, der bruger pinde som dukker – det sociale aspekt ses af det faktum, at unge hunner oftere bruger en pind på denne måde end unge mandlige chimpanser. De bærer deres valgte pind og sætter den i deres rede. En sådan adfærd ses i nogle tilfælde også hos voksne hunchimpanser, men aldrig efter at de er blevet mødre.